هاشمی اولین موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی :آخوندی ادعای تقلب در فتنه 88 را رد کرد
عبدالکریم هاشمی نماینده میناب به عنوان موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بعداز ظهر امروز در صحن علنی مجلس اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع و شرایط حساس کشور همه ما در پیشگاه خداوند آرمان امام راحل و خون شهدا مسئولیم.
وی افزود: مسئولیم که دقیق بررسی و درست عمل کنیم و دقیق و منصفانه قضاوت کنیم؛ اهمیت، جایگاه و منزلت مجلس به عنوان قوه مقننه ناظر بر همه امور اجرایی کشور حکم میکند که از حق و حقوق ملت به نحو شایستهای دفاع کنیم که یکی از مصادیق بارز این امر انتخاب وزرای شایسته، متعهد، متخصص و باتجربه برای تصدی امور اجرایی کشور است.
این نماینده مجلس ادامه داد: برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری و ایجاد حماسه سیاسی و اقتصادی در سال 92 که حماسه سیاسی آن اتفاق افتاد نیاز به همراهی و همدلی دولت و مجلس است؛ به همین دلیل بر خود واجب دانستم با توجه به سوابق و برنامههای پیشنهادی آقای آخوندی موارد را مطالعه، بررسی و مورد تحقیق قرار دهم.
وی افزود: طی 3 جلسه که با آقای آخوندی داشتم در خصوص ابهامات سیاسی سوابق کاری مطرح شده در مورد وی کنکاش کردم و بعد از متقاعد شدن در همه این زمینهها و برطرف شدن ابهامات برای دفاع از او و برنامه کاری پیشنهادیش مصمم شدم.
هاشمی تصریح کرد: همه ما برای حمایت و پشتیبانی از دولت یازدهم آمادهایم، چه دوستانی که موافق صحبت کردند و چه دوستانی که مخالف بودند.
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگترین وزارتخانههای عمرانی و اقتصادی کشور است؛ این وزارتخانه از الحاق دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه وترابری به وجود آمده است؛ برای این وزارتخانه بیش از 86 تکلیف در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است.
هاشمی افزود: دو فصل مهم حمل و نقل و راه و ترابری و زمین و مسکن و شهرسازی در این وزارتخانه مهم وجود دارد که مشتمل بر بیش از 20 سازمان و شرکت تخصصی زیرمجموعه این وزارتخانه است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در بخش حمل و نقل 4 بخش وجود دارد که عبارتند از حمل و نقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی که این 4 بخش قسمت مهم فعالیتهای اقتصادی کشور را تشکیل میدهند.
وی افزود: هر کدام از اینها زیرمجموعه و بخشهای مختلف و فراوانی دارد؛ بخش مسکن و تهیه مسکن مهر، مسکن اجتماعی و روستایی، عمران و نوسازی شهرها و روستاها، طرحهای توسعه روستایی و جامع هر کدام دارای شرایط و مشکلات خاص خود است.
هاشمی گفت: تعداد زیاد نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه و عدم اصلاح ساختار تشکیلاتی و سازمانی نیز از دیگر چالشها و مشکلات این بخش است؛ در حال حاضر در بخش عمرانی کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه تمام در سطوح ملی وجود دارد و بیش از 20 هزار طرح استانی نیمه تمام وجود دارد.
این نماینده مجلس گفت: برای تکمیل پروژههای عمرانی به بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. سهم راه 120 میلیارد تومان است و برای تکمیل این پروژهها با اعتباراتی که در سال 92 و 91 میتوانیم پیشبینی کنیم بیش از 10 سال طول اجرای پروژههای ما خواهد بود که این خسارت زیادی برای کشور خواهد داشت.
وی افزود: برای اداره چنین مجموعه وسیعی نیاز به مدیری توانمند، شجاع، متخصص و دارای تجربه زیاد در حوزههای عمرانی، اجرایی، مدیریتی وحوزه بازار سرمایه، سهام و مسلط به بخش خصوصی و مدیریت فنی داریم و آقای آخوندی دارای این ویژگیهاست.
هاشمی تاکید کرد: آخوندی دارای مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان، دکتری اقتصاد سیاسی است و دارای سوابق اجرایی همچون عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، معاون سیاسی وزارت کشور، رئیس بنیاد مسکن کشور، مسئول بازسازی مناطق زلزلهزده رودبار و منجیل، وزیر مسکن و شهرسازی، تجربه اجرای بیش از 100 بیمارستان در کشور، تجربه احداث در کمتر از 6 ماه است.
وی ادامه داد: اساس دفاعیه اینجانب از آقای آخوندی این موضوع است که برای حوزهای که این همه گسترده بوده و دارای مشکلات مالی فراوان است، نیاز به مدیری داریم که دارای توانمندیهای اقتصادی و اشراف به مسائل اقتصادی، فنی و مدیریتی بالا داشته باشد و کسی نباشد که صرفا به حوزه مالی و اعتباری دولت وابسته باشد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: سال گذشته 35 درصد تخصیص در حوزه عمرانی داشتیم و امسال هم به نظر نمیرسد بیشتر از این باشد به همین دلیل ما نیاز به نیرویی داریم که بتواند از حوزه سرمایهگذاری بخش خصوصی، بنگاههای اقتصادی، نظام فنی مهندسی کشور، بازار سهام و سرمایه به درستی استفاده کند و بتواند این بخش را از شرایطی که وجود دارد نجات دهد.
هاشمی درباره مسائل سیاسی در رابطه با آخوندی یادآور شد: این قسمت را آقای آخوندی خود پاسخ میدهد و وی به درستی گفت در بحث فتنه بعد از 30 تیر در جلسهای که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد بحث تقلب را رد کرد با توجه به تجربیاتی که داشت انشاءالله ما بتوانیم از ظرفیت مدیرانی مثل آقای آخوندی استفاده کنیم.
لاهوتی دومین موافق وزیر پیشنهادی راه: آخوندی برای رسیدن به اهداف، بخش خصوصی را به کار میگیرد
مهرداد بائوج لاهوتی در سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: دولت نهم بحث مسکن مهر را مطرح کرد که این یک ابتکاری بود اما من سوال میکنم آیا دولت همیشه در داخل شهرها زمین دارد که ما در اختیار مردم قرار دهیم؟ بنابراین هر دولتی باید با شرایط خود برای حل مشکلات مردم تدبیر کند.
وی ادامه داد: جهت استحضار مخالف محترم میگویم که ایشان فرمودند مسکن مهر شش میلیون واحد مسکونی بود که من اصلاح میکنم که دو میلیون واحد بوده است و بقیه آن خودمالکی بوده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس به موضوع افزایش مسکن اشاره کرد و گفت: در کشور ما سه مرحله افزایش قیمت اتفاق افتاد، در سالهای 80 و 81، 86 و 91 که با بررسی میفهمیم که در کدام مقطع درصد افزایش آن بالاتر بوده که آن در سال 91 بوده است.
لاهوتی خاطرنشان کرد: آقای آخوندی یکی از مدیران باسابقه، انقلابی و خوشفکر و دارای سوابق مدیریتی هستند که اگر کسی مثل ایشان در راس وزارت راه و شهرسازی قرار نگیرد چه کسی را میخواهیم انتخاب کنیم.
این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: 90 درصد جابجاییها در جادههاست که فقط 10 درصد آن بین ریلی و هوایی تقسیم شده که سهم ریل باید افزایش پیدا کند، ما باید 26 هزار کیلومتر راهآهن داشته باشیم که با سالی هزار کیلومتر راهآهن و با این اعتبارات محدود دولتی که حداکثر این اعتبارات تا شش هزار میلیارد تومان است نمیتوان این کار را کرد اما آقای آخوندی اعتقاد دارند میتوان از توان بخش خصوصی در مشارکت و رسیدن به اهداف استفاده کرد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: باید از ابتکارات آقای آخوندی استفاده کرد و ما تا پایان قانون برنامه چهارم، باید پنجاه درصد آزادراههای متصل به استانها را میساختیم اما این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر شصت درصد اهداف قانون برنامه تحقق پیدا نکرده که این راه سنگین و دشواری است.
لاهوتی با تاکید بر اداره حمل و نقل هوایی، گفت: سن ناوگان ما بسیار بالاست و این جریان را در تحریمها اداره کردن کار سختی است و باید به دوستانی همچون آقای نیکزاد که تاکنون چنین کاری کردند دستمریزاد گفت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاحاتی همچون کنترل حوادث جادهای را باید دست فردی متخصص سپرد.
جباری سومین موافق وزیر پیشنهادی راه: آخوندی برای خانهدار کردن مردم برنامه داردجباری نماینده مردم بندرلنگه و عضو کمیسیون عمران مجلس در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، گفت: موافقت من به دلیل برنامههای خوب آقای آخوندی است که میتواند فصل جدیدی در مدیریت اجرایی کشور باز کند و با تدبیری که منجر به انتخاب وی شده است، توسط تیم اجرایی مناسب این امکان را پیدا کند که وزارت راه و شهرسازی را که از جنبههای گوناگون جزو وزارتخانههای اساسی در کشور است با شعارهای رییسجمهور منتخب هماهنگ کند.
وی با بیان اینکه لازم است وزیر راه و شهرسازی فردی با دانش مهندسی برای اجرای پروژهها و مدیریت آنها باشد، گفت: باید وزیری انتخاب کنیم که حوزههای راه و مسکن را به حرکت در بیاورد و آقای آخوندی از این نظر گزینه مناسبی است.
جباری با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سالهای گذشته افزایش شدید پیدا کرده، گفت: در زمان مسئولیت آقای آخوندی هر چند تعداد مسکن کم بود اما تورم در بخش مسکن تا این حد نبود و مردم تا این حد هزینه مسکن پرداخت نمیکردند. در حال حاضر 60 درصد هزینه خانوار هزینه مسکن است در حالیکه ما 600 هزار مسکن مازاد داریم که به دلیل عدم نظارت مورد استفاده نیست و احتکار شده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن امکان صاحبخانه شدن را از مردم میگیرد، اظهار کرد: آقای آخوندی در این زمینه برنامههای مناسبی دارد. مسکن مهر که در دوره گذشته بر آن تاکید شده بود به دلیل عدم پرداخت وام مسکن منجر به فروش برخی واحدها شده است اما آقای آخوندی برای این بخش برنامه آمایشی و نگاه آمایشی دارد و به عدالت در حوزه مسکن اهمیت میدهد.
وی در ادامه اظهار کرد: مهم این است که وزیر به اجرای عدالت اهمیت دهد. دغدغه عمومی مردم و نمایندگان در خصوص مسکن بسیار جدی است. داشتن دید مدیریتی در این زمینه لازم است. آقای آخوندی توجه ویژهای به قوانین دارد. قوانین نظام مهندسی و سازمان نظام مهندسی در زمان مسئولیت ایشان ایجاد شده است.
جباری با اشاره به سابقه فعالیت آخوندی در وزارت مسکن، گفت: آقای آخوندی برنامه پاک را که مخفف پسانداز، انبوهسازی و کوچکسازی بوده است برای خانهدار کردن مردم اجرایی کرده است. در زمان آقای آخوندی برای همه اقشار برنامههایی برای خانهدار شدن وجود داشته است تا اقشار توانمند با پول خودشان و دیگران با سیاستهای حمایتی صاحب خانه شوند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تاکید کرد: برنامههای آقای آخوندی در زمینه توسعه حمل و نقل هم بسیار جدی و جامعنگر است، ضمن اینکه ایشان فرزند شیخ علی آخوندی و نواده علامه امینی است که من از نمایندگان خواهش میکنم با رای قاطع به انتخاب وی کمک کنند.
حسینزاده چهارمین موافق وزیر راه: انتخاب آخوندی فرصت جدیدی برای مدیریت کشور استدر ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی عبدالکریم حسین زاده، نماینده نقده و اشنویه به عنوان موافق در پشت تریبون قرار گرفت.
حسین زاده در ابتدای نطق خود با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره حضور برخی از وزرا و رابطه آنها با فتنه گفت: آقای روحانی با 16 سال سابقه طولانیترین دوران تصدی در شورای عالی امنیت ملی را داشتهاند و بهتر از هر کسی میتوانند در موضوع منافع ملی نظریه پرداز باشند.
وی ادامه داد: با توجه به رابطه رهبر معظم انقلاب و آقای روحانی شک ندارم که اگر موردی درباره هر کدام از وزرای پیشنهادی بود، قطعا رهبری آن را مطرح میکردند و در مجلس نیز اعلام میشد.
نماینده نقده و اشنویه حضور آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه شهرسازی را فرصت جدید برای کشور دانست و افزود: دلیل این فرصت این است که الگوی جدید مدیریتی در این دوران شکل خواهد گرفت.
حسین زاده با بیان اینکه هر رئیس جمهور حق دارد از میان همفکران خود کابینه را انتخاب کند، اضافه کرد: آقای روحانی مسیر اعتدال را رفتند و از همه گرایشها در انتخاب کابینه استفاده کردند.
وی در ادامه با اشاره به اظهارات نماینده مخالف آخوندی مبنی بر تحرکات وی در شب انتخابات سال 88 گفت: اگر آقای آخوندی آن شب چنین فعالیتی داشتند پس باید امروز وی به عنوان فتنهگر در حصر بود نه در مجلس.
نماینده نقده و اشنویه نامه امضا شده از سوی آخوندی در سال 88 خطاب به شورای نگهبان را برگ زرینی در کارنامه وی خواند و افزود: در این نامه از شورای نگهبان درخواست شده بود که خود شورای نگهبان هیاتی را متشکل از قضات به افراد با صلاحیت ایجاد کند، آیا این حرکت در میسر قانون نیست؟
وی در ادامه با اشاره به معضلات و مشکلات پیش روی وزارت راه وشهرسازی اظهار داشت: امروز 74 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم که 6 میلیون انسان در ان زندگی میکنند.
نماینده نقده و اشنویه رشد 6 برابری قیمت مسکن در طول سالیان گذشته را یکی دیگر از مشکلات وزارت راه وشهرسازی دانست و افزود: در حالی که 2 میلیون مسکن مهر ایجاد شد و مقدار زیادی درآمد نقدی داشتیم باید پرسید که چرا مسکن گران شد.
حسینزاده ادامه داد: آقای آخوندی الگویی را براساس قانون تدوین کرده تا مسکن در اختیار مردم قرار گیرد.
وی با اشاره به بدهیهای دولت و مشکلات مالی در این زمینه تصریح کرد: امروز به وزیری نیاز داریم که اقتصاد نگر باشد، در موضوع راه نیز با توجه به کشتهها و تلفات جادهای نیاز به وزیری است که تولید محور باشد نه هزینه محور.
نماینده نقده و اشنویه میانگین وضعیت پروازی کشور را بسیار کمتر از میزان جهانی دانست و افزود: ما به وزیری نیاز داریم که این شکاف را با مدیریت خود پر کند.
وی با اشاره به سابقه مدیریت آخوندی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: آقای آخوندی در دوران تصدی خود بنیاد مسکنی را ایجاد کردکه هرگاه دولت با مشکل مالی مواجه میشود دست خود را به سوی آن دراز میکند.
نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی اظهار داشت: از نمایندگان میخواهم برای توسعه پایدار به کسی که اصل 44 قانون اساسی را تدوین کرده و در بازسازی منجیل و رودبار نقش داشته رای مثبت بدهند.
نوباه اولین مخالف وزیر پیشنهادی راه: برنامههای ارائه شده "آخوندی" اغلب راهبردی است نه عملیاتیبیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه پارلمان در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آقای روحانی درباره استفاده از وزرای کاردان مسائل خوبی را مطرح کردند، البته ما هم خرسندیم که کابینهای کاردان اتخاذ میشود.
وی اضافه کرد: در مورد وضعیت آقای آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با نگاه استدلالی به سخنان رئیس جمهور به این ادله برخوردم که آیا بکارگیری افراد با تجربه با توجه به سوابق آنها صورت گرفته است؟
این نماینده مجلس در همین زمینه افزود: آیا سوابق و عملکرد افراد آنالیز شده است؟ البته ما در کشور مؤسسات اینچنینی که توانایی آنالیز عملکرد افراد در پستهای مختلف را داشته باشند، نداریم.
نوباوه با اشاره به اقداماتی در زمینه بررسی سوابق عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: آقای آخوندی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی مسئولیت وزارت مسکن را بر عهده داشتهاند اما در آن دوران نه تنها موفقیتی کسب نکردند بلکه شاهد رخ دادن مشکلاتی بودیم.
وی با بیان اینکه توسعه مسکن و توجه به این مسئله به عنوان یک اصل مهم در قانون اساسی محسوب میشود تصریح کرد: یکی از مهمترین معضلات امروز جامعه ما مسکن است، توسعه و تولید مسکن در واقع بسیاری از مشاغل را برای کشور ایجاد میکند و از این رو اهمیت این موضوع بیشتر میشود.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره مجدد به دوران مدیریتی عباس آخوندی در وزارت مسکن گفت: آمارها نشان میدهد عملکرد آقای آخوندی که از برادران خوب، متدین و انقلابی است در آن دوران بسیار ضعیف بوده است.
وی اضافه کرد: آمارها نشان میدهد در زمان سپردن سکان وزارت مسکن در دوره هاشمی به آقای آخوندی مسائل مربوط به حوزه مسکن مانند عرضه زمین شهری با مشکلاتی جدی مواجه میشود.
نوباوه در ادامه سخنان خود برخی از مشکلات موجود در مدیریت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در زمان مدیریتش بر وزارت مسکن را بر شمرد و این عوامل را دلیلی برای ضعیف بودن مدیریت آخوندی در آن دوران عنوان کرد.
وی با اشاره به برنامههای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تأکید کرد که برنامهها عملیاتی نیست.
وی به برنامههای عباس آخوندی در زمان مدیریت قبلی خود در وزارت مسکن اشاره کرد و افزود: برنامههای سال 72 آقای آخوندی را اگر ملاحظه کنیم در خواهیم یافت که در همان بند اول مغایرتی بین برنامهها و عملکرد وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس، تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد، ایجاد فرصت پسانداز برای آنها، برقراری ارتباط بین تأمین مسکن و اشتغال مفید و فراهم سازی امکان توسعه مسکن انبوه را از جمله شعارهای سال 72 آخوندی برشمرد.
وی افزود: شما از یکی از نمایندگان آن دوران بپرسید که کدامیک از برنامههای سالها پیش این وزیر پیشنهادی در حوزه مسکن اجرایی شده است.
نوباوه در ادامه بیان انتقادات خود از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: در برنامههای آقای آخوندی به ادامه طرح مسکن مهر اشارهای نشده در حالیکه طرح مسکن مهر گام مثبتی از سوی دولت بود.
وی در پایان سخنان خود از وزیر پیشنهادی خواست که در صورت کسب رای اعتماد از وکلای ملت برنامه عملیاتی خود را ارائه کند.
زارعی دومین مخالف وزیر پیشنهادی راه : آخوندی با رفتارهای خود در انتخابات 88، برای "موسوی" تصور اشتباه ایجاد کردعلی اصغر زارعی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن میگفت، خاطرنشان کرد: لازم است برای روشن شدن افکار برخی از موضوعات را بیان کنیم، ایشان در سال 88 نماینده مهندس موسوی در هیات نظارت و پس از قطع شدن اساماسها در روز جمعه و حین انتخابات، اعتراض شدیدی به این موضوع داشتند و قصد داشتند با تماس با دفتر رهبری، فشار بیاورند تا ارسال پیامکها از سر گرفته شود.
وی افزود: یادم هست که ساعت 10 شب جمعه و پیش از اتمام زمان انتخابات سال 88 آقای کدخدایی با حضور در شورای نگهبان از آقای آخوندی سوال کرد که آیا آقای موسوی با خبرنگاران مصاحبه کردند و اعلام پیروزی نمودند که متاسفانه آقای آخوندی نیز این موضوع را تایید کردند.
زارعی با اشاره به جلسهای که با حضور رهبری و اعضای ستادهای انتخاباتی در روز 26 خرداد تشکیل شده بود، گفت: یادم هست در آن روز رهبری فرمودند همه حرفهایی را که در ذهن خود و در مورد انتخابات دارید مطرح کنید و جناب آقای آخوندی به عنوان عضو ستاد مهندس موسوی اعلام کردند اگر بارها و بارها صندوقها بازشماری شود، نتیجه انتخابات تغییر نمیکند و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کردند و پیرو آن رهبری تاکید داشتند که انتخابات باطل نخواهد شد و حکمیت را نیز نپذیرفتند، البته تا اینجای کار اشکالی ندارد و اشکال از آنجایی است که ایشان نامهای را که در روز 30 خرداد و بعد از سخنرانی رهبری در نماز جمعه به رییس مجلس ارسال کرده بودند، رسانهای کردند.
وی افزود: در آن نامه، ماجرای حکمیت مطرح شده بود و ایشان حکمیت را راهحل خروج از بحران پیش آمده از کشور دانستند و آورده بودند، اگر مسوولان در مواقع استراتژیک تصمیمات درستی میگرفتند امروز شاهد مسائل پیشآمده در کشور نبودیم؛ به نظر من این مواضع نمیتواند با ادعای دوستان در مورد احترام به سخنان رهبری تطبیق داشته باشد و همین رفتارها بود باعث شد که جوانان ما در مورد نتیجه انتخابات دچار ابهام شود و فضای کشور غبارآلود شد.
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی با بیان اینکه قوه قضاییه و دستگاههای اطلاعاتی به عملکرد برخی از افراد رسیدگی مناسبی نداشتند، گفت: من معتقدم افراد پشت پردهای در اتفاقات سال 88 بودند که به پرونده آنها رسیدگی نشده است و آقای آخوندی از آن جمله افراد است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با عملکرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت یازدهم در زمان وزارتش در سال 72 گفت: سال 72 زمانی که آقای آخوندی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی آغاز به کار کردند، قانون ارائه زمین به مردم را که پیش از ایشان اجرا میشد، متوقف نمودند و این موضوع باعث کاهش تولید و عرضه مسکن در کشور شد و به دنبال آن نیز شاهد افزایش سه برابری قیمت زمین و مسکن بودیم.
زارعی تصریح کرد: بعد از این تصمیمات در این صورت از یک سو مشارکت مردم در تولید مسکن کاسته شد و از یک سو قیمت مسکن افزایش و شاید برخی از گرانیهای چند سال اخیر مسکن ریشه در آن تصمیم دارد.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود با بیان اینکه آخوندی بدون هیچ مسوولیتی در
وزارت نفت، از این وزارتخانه بورسیه تحصیلی گرفته است، خاطرنشان کرد: ایشان
بعد از وزارت مسکن و شهرسازی برای دوره اقتصاد سیاسی به خارج از کشور
رفتند و با بورس وزارت نفت مشغول تحصیل شدند و اگر از این موضوع نیز صرفنظر
کنیم، معتقدم ایشان بیش از آنکه یک مهندس راه و شهرسازی باشد، یک شخصیت
سیاسی است و مواضع سیاسی ایشان در طول سالهای اخیر این موضوع را تایید
میکند.
عباس آخوندی در حمایت از برنامه های خود مطرح کرد: مصوبه دولت قبلی در حمایت مالی از صنعت هواپیمایی باید پیگیری شود
عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس با بیان اینکه در برنامه بنده چند اصل وجود دارد؛ عدالت را اولین اولویت برنامه کاری خود عنوان کرد و اظهار داشت: انعکاس این اصل در برنامه بنده در چارچوب عدالت جغرافیایی، توسعه متوازن، توزیع منابع و استفاده از مزیتهای نسبی و رقابتی در تمام سرزمین ایران و نه فقط تهران خواهد بود.
آخوندی رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان را اصل دوم برنامه خود برشمرد و ادامه داد: بر این مبنا حق دسترسی ایمن و آزاد به منابع وزارتخانه، شبکه راهها و روستاها و کسب و کار در سطح برنامههای اینجانب است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به سرمایهگذاری عظیم انباشته شده، در صنعت حمل و نقل، افزایش کارایی و کاهش مخاطرات جادهها یکی از اصول برنامههایم محسوب میشود.
وی در ادامه پذیرش تولید ثروت برای کسانی که تمایل به سرمایهگذاری در کشور را دارند یکی دیگر از برنامههای خود دانست و یادآور شد: مقابله با فساد یکی از اصول مهم برنامه بنده است چرا که هیچگاه توسعه با فساد بدست نخواهد آمد.
آخوندی ادامه داد: طرحهای صنعت حمل و نقل و تأسیسات زیربنایی بسیار هزینهبر است و از سوی دیگر دولت در وضعیت اقتصادی قرار دارد که منابع اعتباری آن بسیار محدود است. بنابراین برای اجرای طرحهای زیربنایی از جمله راهآهن که در اولویت طرحهای توسعه این کشور قرار دارد و جادهها و آزادراهها چارهای جز رجوع به بخش خصوصی نداریم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل باید مقدماتی فراهم کرد، اظهار داشت: صنعت حمل و نقل و ساختمان بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شکل میدهد اما سهم آنها در بازار سرمایه حدود صفر است. که در واقع میتوان گفت، درهای سرمایه ایران هنوز به صنعت حمل و نقل گشوده نشده است.
وی تصریح کرد: برای ایجاد تمایل بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل و سرمایهگذاریهایی با مقیاس بزرگ نیاز داریم که ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی، جادهای و دریایی وجود داشته باشد.
آخوندی با اشاره به اختلافات دیرینه سرمایهگذاران حوزه حمل و نقل ریلی و شرکت راهآهن تصریح کرد: وقتی مشکلات این حوزه حل نشده است، تمایل برای سرمایهگذاری در این حوزه کاهش پیدا میکند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: وضعیت جاده تهران شمال بسیار اسفناک است و این باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد تا فضایی فراهم شود که بخش خصوصی تمایل به سرمایهگذاری داشته باشد.
وی بر همین اساس و برای فراهم شدن چنین فضایی جهت سرمایهگذاری بخش خصوصی، اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی باید از بُن دندان اعتقاد به توسعه بخش خصوصی داشته باشد.
آخوندی با اشاره به ممارست در تدوین پیشنویس لایحه قانون اصل 44 و گفتو گوهای مستمر با بخش خصوصی، گفت: بنابراین شاید بتوانم این اعتماد را به بخش خصوصی بدهم که میتوانند به دولت و در حوزه حمل و نقل سرمایهگذاری کنند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: نکته بعدی ضرورت اتصال شبکههای ریلی و جادهای به کشورهای همسایه است؛ این امر باعث افزایش ترانزیت شده و اقتصاد مناطق روستایی و مرزی کشور را رونق میدهد.
وی با تاکید بر اینکه باید سهم جدیتری از بازار حمل و نقل بویژه در بخش دریا داشته باشیم، تصریح کرد: حمل و نقل دریایی بسیار مهم است. چرا که ما 2500 کیلومتر مرز دریایی داریم و این بخش در حوزه بار، مسافر، ماهیگیری و توریسم قسمت عمدهای از زندگی اقتصادی بندرنشینان را تشکیل میدهد.
آخوندی با اشاره به ضرورت توجه به حمل و نقل هوایی، یادآور شد: ناوگان ایران بسیار فرسوده است و برنامه پنجم نیز توسعه کرده که ظرفیت این بخش باید به یک و نیم برابر افزایش پیدا کند، ضمن اینکه عمر این ناوگان باید جوان شود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت گذشته مصوبه خوبی وجود داشت که امکان حمایت مالی از صنعت هواپیمایی را فراهم میکند، تاکید کرد: این مصوبه باید در دولت جدید پیگیری شود و ظرفیت ناوگان هوایی کشور افزایش یابد، از این رو اجرای ترمینال دو و ساماندهی مجدد فرودگاه مهرآباد بسیار ضروری است.
وی با اشاره به بحث ایمنی جادهها و تاکیدات برنامه پنجم در این زمینه تصریح کرد: ما باید با آموزش شهروندان و کنترل الکترونیکی جادهها، زمینه ارتقای امنیت جادهها را فراهم کنیم.
آخوندی در ادامه به لزوم بهبود محیط کسب و کار پرداخته و تاکید کرد: بسیاری از مجوزهایی که بخش خصوصی باید از بخش دولتی بگیرد، ضروری نیست، از این رو ما باید در وزارت حمل و نقل این فرآیندها را مورد بازبینی قرار دهیم تا بازار کسب و کار و حمل و نقل نیازمند مراجعه مکرر به وزارت راه و شهرسازی و گرفتن مجوز برای هر مسئلهای نباشد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دوران بنده تهیه و به و به تصویب مجلس رسید،گفت: 250 هزار نفر در سازمان مهندسی فعال هستند، اما ما در حوزه حمل و نقل فاقد سازمان حرفهای و نظام مهندسی حمل و نقل هستیم.
وی تاکید کرد: ما میتوانیم به کمک نمایندگان فعالیتهای نظام مهندسی ساختمان را به حوزه حمل و نقل تسری دهیم.